1 oktober - 2 oktober 2025 kistamässan

Förpackningstrender och innovationer som utmanar på marknaden

Innovation och Trend

Med hållbarhet och miljö i fokus -
Förpackningstrenderna som du måste ha koll på.

Som alltid sker utvecklingen hela tiden och den sker snabbt, gemensamt för förpackningstrender under 2019 är inte helt oväntat hållbarhet och med miljön i fokus. Hur minskar vi förpackningsmaterial, är återanvändning den nya återvinningen och kan man leverera innehåll utan en förpackning? Nedan följer fyra förpackningstrender för 2019 som du måste ha koll på!

1. Efter återvinn kommer återanvänd

Det har varit mycket fokus under de senaste åren på återvinning, men nu har återanvändning seglat upp som ett givet alternativ. Pionjärer som Starbucks började med återanvändbara muggar för ett bra tag sedan, men användningen hos konsument har äntligen blivit mer påtaglig. Det nya flaskföretaget Oceanbottle satsar också på återanvändbara flaskor men drar det ett steg längre genom att producera flaskorna från återvunnen plast ifrån våra hav, hållbart och återanvändbart – WOW!

2. Minska förpackningsmaterialet eller produkten?

En stor fråga är också hur vi ska minska mängden förpackningsmaterial. Brittiska Marks & Spencers har genomfört projektet ”Thin Air” där de minskat mängden luft i snacksförpackningarna och därmed produktens storlek, vilket resulterat i 37 % mindre mängd förpackningsmaterial vilket såklart är ett viktigt steg i rätt riktning. Men ibland måste man gå ännu ett steg utanför boxen och titta på om produkten i sig istället kan utvecklas. På MIT har de utvecklat en pasta som packas platt och får sin form i vattnet, vilket skulle spara två tredjedelar av utrymmet – imponerande eller vadå?

3. Förpackning – vart tog du vägen?

Det finns även en ny trend och hållbarhetsvision som vill ta bort förpackningar helt och hållet. Bland annat finns det olika livsmedelskedjor som säljer ett brett sortiment med torrvaror på lösvikt, vilket minskar både förpackningsmängden och matsvinnet. Samtidigt utmanas plastflaskan av bland annat Selfridges som har lanserat den nya innovationen Ooho, den första ätbara vattenförpackningen – hur coolt?

4. Vinflaska har fått en utmanare

En förpackning som har börjat få utmanas på riktigt är vinflaskan på restauranger. Nya system med tappkranar och vincisterner kommer att sätta karaffen på borden igen, vilket ger fördelar för både miljön och vinet i sig. Och visst är det ändå en rätt härlig lite sydeuropeisk känsla att drick vin ur karaff ändå?

Källa Food & Friends Trendspotting 2019

Scroll to Top