1 oktober - 2 oktober 2025 kistamässan

Förpackningar är inte skräp

Efter ett avbrott på fyra år gjorde Förpackningsmässan Empack comeback på Kistamässan, Stockholm. Två fullspäckade mässdagar presenterade många förstklassiga arrangemang. En av dessa var en  seminariepunkt som både berör och skapar känslor bland förpackningsentusiaster.

“Förpackningar är inte skräp”

En mening som motsätter samhällets generella bild av förpackningar. En bild som aktörer inom förpackningsbranschen måste jobba med för att få med samhället på rätt spår.

Per-Stefan Gersbro ifrån Paccedo ledde debatten och med hjälp av flera experter fördes en välbesökt och intressant diskussion.

Deltog i diskussionen gjorde:
Lisa Wahlström – Coca-Cola Europacific Partners
Johanna Augustin – Pond Design
Karin Jawerth – ICA Gruppen
Rickard Jansson – Svensk Plaståtervinning

Foto: Sandström Media AB

Diskussionen fokuserade på att förpackningar är mer än bara avfall. Panelen var överens om att produkten i förpackningen är avgörande, och när produkten är viktig, är förpackningen också viktig. En bra förpackning ska inte öka miljöpåverkan och bör skydda resurser och produkters kvalitet. Trots dess fördelar ses förpackningar ofta som skräp eftersom de ofta slutar som sådant.

För att ändra den negativa synen på förpackningar föreslogs att man bör ladda förpackningar med emotionella och funktionella värden samt minimera deras miljöpåverkan vid avyttring. Detta hjälper konsumenter att känna sig smarta och duktiga när de handlar hållbart.

Slutsatser från paneldebatten inkluderade att hållbarhetsaspekter måste beaktas tidigt i utvecklingsprocessen, och design för återvinning är nödvändig. Samarbete krävs mellan förpackningstillverkare, varumärkesägare, återvinningsföretag, designbyråer och återvinningsföretag för att skapa produkter som är lättare att återvinna. En enkel startpunkt kan vara att göra det lättare för konsumenter att återvinna befintliga material genom tydlig design och symboler.

Som ett konkret exempel nämndes ICA:s nya köttfärsförpackning, som bytte ut plasttråg mot en påse, vilket minskade plastanvändningen och skapade en känsla av att göra rätt utan behov av utbildning eller siffror. Det visade att när något känns rätt, är det mer övertygande än teoretiska argument.

Se fler nyheter ifrån Empack nedan:

Leave a Comment

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Scroll to Top